W ostatnich dniach października Wolsztńska Parowozownia przechodziła prawdziwe oblężenie. Uczniowie klas II i III Gimnazjum nr 1 odbywali tam nietypowe lekcje matematyki. Zajęcia realizowane były w ramach projektu edukacyjnego „Matma pełną parą”, programu grantowego mPotęga finansowanego przez Fundację mBanku.
Takie wyjście z matematyką poza sale lekcyjne to ciekawe doświadczenie, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Poza przełamaniem szkolnej rutyny, daje mozliwość innego spojrzenia na zwykle teoretycznie realizowane zagadnienia. Teraz uczniowie mieli okazję sprawdzić się w praktyce, a nauczyciele poobserwować jak gimnazjaliści operują miarami, obserwują otoczenie pod kątem brył matematycznych, szacują wyniki, zamieniają jednostki itp.
Każda wizyta w parowozowni zaczynała się od krótkiego zwiedzania obiektu. Przewodnicy, pan Tomasz Opaska i Dariusz Gulowaty, opowiadali nie tylko o historii eksponatów, ale zwracali też uwagę młodzieży na różne zagadnienia techniczne. Następnie uczniowie otrzymywali odpowiednie karty pracy, miary, kalkulatory i ruszali w grupach do rozwiązywania zadań projektowych. Większość zagadnień dotyczyła koła i figur z nim związanych. A kół w parowozowni nie brakuje! Począwszy od drobnych elementów lokomotywy, poprzez kominy i piece w kształcie walca, okazałe koła Pięknej Heleny, na obrotnicy skończywszy. Gimnazjaliści mieli niemało pracy z odszukaniem odpowiednich elementów, dokonaniem ich pomiarów, obliczeń i na koniec z wyciągnięciem wniosków. Uczniowie jednak chętnie angażowali się w realizację swoich zadań i zdecydowana większość z nich stwierdziła, że podabają im się takie nietypowe lekcje matematyki.
Na zakończenie chcielibyśmy serdecznie podziękować pracownikom parowozowni, z jej naczelnikiem - panem Mariuszem Kokornaczykiem na czele, za współpracę, gościnne przyjęcie nas i umożliwienie przeprowadzenia zajęć projektowych. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz nasi uczniowie odwiedzą ten ciekawy obiekt i dokonają kolejnych „wariacji wokół wolsztyńskich lokomotyw”.
Szkolny koordynator projektu:
mgr Anna Śnita