Czy można polskimi pociągami pokonać 929km w niespełna 15 godzin? Sprawdziła to młodzież z Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie. Uczniowie w ramach projektu „Matma Pełną Parą” pokonali trasę: Wolsztyn- Leszno- Wrocław- Opole- Częstochowa- Warszawa- Poznań- Wolsztyn w niespełna jeden dzień! Wyjazd możliwy był dzięki środkom Fundacji mBanku, które pozwoliły sfinansować III edycję programu mPotęga, w którym szkoła bierze udział.
Niezwykłą podróż rozpoczęliśmy od kontaktu z Kolejami Wielkopolskimi, potem były pociągi Przewozów Regionalnych, Pendolino, InterCity i na koniec znów szynobus Kolei Wielkopolskich. Sama jazda to niecałe 10 godzin, reszta to czas na przesiadki, krótkie sesje fotograficzne w okolicach dworców, selfie przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie oraz wizyta w Złotych Tarasach.
Gimnazjaliści na własnej skórze odczuli różnice między szybkością i komfortem podróżowania różnymi pociągami. Największe wrażenie zrobiło na nich oczywiście Pendolino- jazda wygodna, cicha, serwowane napoje, miejsce na gry.
Cały wyjazd przepełniony był treściami matematycznymi. Zaplanowanie takiej wycieczki to nie lada wyzwanie. Uczniowie na zajęciach projektowych przeglądali strony internetowe z rozkładami jazdy pociągów, wyszukiwali połączenia, kalkulowali ceny biletów, przeliczali odległości i czas podróży. Odbył się też cykl lekcji dla uczniów klas pierwszych, na których gimnazjaliści pracowali z komputerami i planowali podobną wycieczkę.
Podczas podróży młodzież liczyła m.in. liczby przystanków, wagonów, miejsc siedzących w pociągach, różnice czasów, prędkości, promocyjne ceny biletów ulgowych i zwykłych,a także ilość wypitych napoi czy dostarczonych organizmowi kalorii oraz liczbę złapanych podczas podróży Pokemonów ;)
Jako relacja z wycieczki powstanie matematyczny film zawierający różne zadania i zagadki. Będzie go można wykorzystać podczas lekcji np., przy omawianiu zagadnień prędkości, drogi i czasu.
Cała wyprawa to niezwykła przygoda oraz ciekawe doświadczenie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jest ona ukoronowaniem kilkumiesięcznych działań projektowych, które odbywały się w naszej szkole w ramach Dni Nauk Matematyczno- Przyrodniczych.
Anna Śnita
Katarzyna Kaczmarek- Hohm