wpisz słowo:   
 Czwartek,  24 Kwietnia 2025
 
 
A  A  A

Aktualności z życia naszego miasta i gminy

Data dodania: 2025-04-19
 Dlaczego wzrosła opłata za odbiór odpadów? Wyjaśniamy

 

Dlaczego wzrosła opłata za odbiór odpadów? Wyjaśniamy!

 

Szanowni Mieszkańcy,

Zdajemy sobie sprawę, że każda zmiana wysokości opłat budzi pytania i wątpliwości. Dlatego chcemy w prosty i transparentny sposób przedstawić powody, dla których konieczne było zwiększenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w naszej gminie. Zapewniamy, że każda złotówka z tej opłaty trafia bezpośrednio na system gospodarowania odpadami – jego organizację, funkcjonowanie i dostosowanie do wymogów środowiskowych.

 


 

Co wpłynęło na podwyżkę?

 

1. Wymagania w przepisach prawnych

Do końca 2023 r. na terenie Gminy Wolsztyn system gospodarki odpadami prowadzony był przez Związek Międzygminny "Obra". Po decyzji o opuszczeniu Związku Gmina Wolsztyn musiała zorganizować go sama dostosowując do obowiązujących zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. dodając odbiór u źródła dwóch dodatkowych frakcji - szkła i bioodpadów. W okresie, w którym Gmina była członkiem ZM "Obra" odbiór realizowany był w dedykowanych, zlokalizowanych na terenie gminy, pojemnikach na szkło, a bioodpady musiały być dostarczane na PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) przez samych mieszkańców. Obowiązek odbioru dodatkowych frakcji wymaga zwiększonych nakładów finansowych.

Ustawa określa również, że gmina ma obowiązek dostosować częstotliwość odbioru do rodzaju zabudowy i liczby mieszkańców. W gminie o charakterze miejsko-wiejskim wiąże się to z wyższymi kosztami eksploatacyjnymi systemu, które muszą zostać odzwierciedlone w opłacie ponoszonej przez mieszkańców.

 

2. Większa ilość odpadów = wyższe koszty

W 2024 roku odnotowaliśmy znaczny wzrost ilości odpadów w stosunku do założeń. Przekłada się to bezpośrednio na koszty – gmina rozlicza się z firmą odbierającą odpady na podstawie tonażu. Dotyczy to zarówno odpadów z posesji, jak i tych oddawanych do PSZOK w Berzynie.

 

3. Wzrost kosztów zagospodarowania – efekty przetargów

Następnym czynnikiem mającym wpływ na podwyżkę opłaty jest sytuacja rynkowa związana ze wzrostem cen odbioru odpadów na podstawie rozstrzygnięć przetargowych.

Przykładowo:

  • tworzywa sztuczne: z 480 zł (2024 r.) do ponad 750 zł za tonę (2025 r.),
  • odpady zmieszane: z 589 zł do ponad 652 zł za tonę,
  • odpady wielkogabarytowe: z 691 zł do ponad 950 zł za tonę.
 
 

4. Koszty systemu gospodarki odpadami w zakresie zagospodarowania i odbioru

W 2024 roku koszt samego odbioru i zagospodarowania odpadów  w naszej gminie wyniósł ok. 11,5 mln zł, natomiast w 2025 roku prognozujemy wzrost tej kwoty do ok. 14,7 mln zł. To różnica ponad 3 mln zł.

 

5. Niższe wpływy z recyklingu

Ceny surowców wtórnych są obecnie niestabilne, a ich wartość spada. Gmina uzyskuje z recyklingu mniejsze przychody niż wcześniej, co wpływa na bilans systemu. Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że na dziś trudno jest przewidzieć konsekwencje wprowadzenia od 1 października 2025 r. systemu kaucyjnego, który może spowodować obniżenie jakości, a co za tym idzie również ceny przekazywanych do recyklingu tworzyw sztucznych. W konsekwencji może również grozić brakiem możliwości spełnienia wymaganych przepisami poziomów odzysku. Ponadto, niewywiązanie się z tego obowiązku grozi naliczaniem kar dla samorządu.

 

6. Inflacja i koszty ogólne

Rosnące ceny paliw, energii oraz płace w branży odpadowej wpływają na wzrost kosztów usług świadczonych przez firmy zajmujące się odbiorem i przetwarzaniem odpadów.

 


 

Jak wygląda nasza stawka na tle innych gmin?

 

Poniżej porównanie aktualnych stawek w innych samorządach:

 

Gmina

Stawka (zł/m-c)

Gmina Kargowa

38 zł

Gmina Nowa Sól

38 zł

Gmina Gubin

44 zł

Gmina Wschowa

38 zł

Gmina Sława

38 zł

Gmina Zabór

40 zł

Gmina Rakoniewice

35 zł

Gmina Żary

46 zł

Gmina Świebodzin

40 zł

Gmina Babimost

39,50 zł

Gmina Włoszakowice

40 zł

Gmina Mosina

39 zł

 

W naszej gminie opłata wynosi 39 zł miesięcznie, z możliwością obniżenia do 38 zł dla mieszkańców, którzy kompostują bioodpady.

 


 

Podsumowanie

 

Podwyżka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest uzasadniona rosnącymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami oraz koniecznością dostosowania się do obowiązujących przepisów. Należy też zaznaczyć że przyjęta w 2023 r. stawka w kwocie 29 zł (ulga 1 zł za kompostowanie odpadów bio) na rok 2024 oparta była w dużej mierze o szacunkowe ilości szkła i odpadów biodegradowalnych, przy zmienionym sposobie ich odbioru. Wyższy niż zakładano poziom ilości tych odpadów skutkował niedoszacowaniem stawki, która już w roku 2024 nie pokrywała kosztów ponoszonych przez Gminę, a obowiązywała jeszcze w pierwszym kwartale 2025 r. Czynników zmiany wysokości opłaty jest jak widać więcej i są one całkowicie niezależne od Gminy. Koszty związane z odbiorem, transportem, sortowaniem, przetwarzaniem i utylizacją odpadów rosną z roku na rok. Wynika to z inflacji, wzrostu cen paliw, energii oraz płac w branży odpadowej. Firmy zajmujące się gospodarką odpadami muszą dostosować swoje ceny do tych zmian. Wraz ze wzrostem konsumpcji i zmieniającymi się nawykami mieszkańców, liczba generowanych odpadów stale rośnie, co również generuje wyższe koszty.

 

Jak powstrzymać wzrost cen odpadów?

Z naszej strony podejmujemy działania zmierzające do uszczelnienia systemu gospodarowania odpadami, co pomoże lepiej kontrolować ilość rzeczywiście wytwarzanych odpadów i sprawiedliwie rozłożyć koszty systemu.
Poszukujemy środków zewnętrznych na modernizację PSZOK, w tym m.in. na zakup rębaka, który pozwoli w znacznym stopniu obniżyć koszt zagospodarowania odpadów bio. Tu pomoże również promowanie kompostowników przydomowych, które ograniczą ilość odpadów oddawanych do PSZOK czy odbieranych od mieszkańców.
Planujemy kontynuowanie kampanii informacyjnych i edukacyjnych, systemów motywacyjnych, a także rzeczywistych kontroli jakości segregacji.

 

Dziękujemy za zrozumienie i wspólne dbanie o czystość naszej gminy!



System gminny obejmuje nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe (m.in. przedsiębiorców, szkoły)




Ostrzeżenia meteorologiczne...

Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-08 | Ostrzeżenia meteorologiczne - Przymrozki
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-03-31 | Ostrzeżenia meteorologiczne - Przymrozki
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-03-18 | Ostrzeżenia meteorologiczne - Przymrozki
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-03-16 | Ostrzeżenia meteorologiczne - Oblodzenie
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-03-16 | Ostrzeżenia meteorologiczne - Przymrozki
zobacz więcej ostrzeżeń meteo...


Tereny inwestycyjne
Gminne inwestycje
Fundusze zewnętrzne
Szlaki GPS


Zgłoś awarię
Jakość powietrza
Kamery online
Portal esesja
Sprawdź dowód
Imprezy cykliczne
Pobierz grę terenową
Szlaki GPS
Foldery promocyjne
Łódź Turystyczna
Kultura
Edukacja
Biblioteka Publiczna
Zwierzaki z Wolsztyna
Karta Dużej Rodziny
Ochrona powietrza
Opieka nad zabytkami
Strefa Płat. Parkowania
Wirtualny spacer
Sport
Komunikacja
e-Zamówienia
e-Mapa
Oferta inwestycyjna


Nadchodzące wydarzenia - patronat Burmistrza Wolsztyna...

2025-05-03
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-27
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-16
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-13
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-12
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-05
Urząd Miejski w Wolsztynie
2025-04-04
Urząd Miejski w Wolsztynie
zobacz więcej nadchodzących wydarzeń...

Nadchodzące wydarzenia - Wolsztyński Dom Kultury...
zobacz więcej nadchodzących wydarzeń...

Nadchodzące wydarzenia - Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Wolsztyn...
zobacz więcej nadchodzących wydarzeń...


URZĄD MIEJSKI W WOLSZTYNIE

Rynek 1
64 - 200 Wolsztyn
Tel. (68) 347 45 00

poniedziałek, wtorek, czwartek 7:00 - 15:00
środa 7:00 - 16:00
piątek 7:00 - 14:00

                    
                 
Osób online: 65
stat4u
wolsztyn.pl 2008 - 2025
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"